lørdag 2. april 2011

Robsruds Ehra

Ehra - "minnie"

Ehra havnet på gården her helt tilfeldig da ei venninne i Sverige var på vei til å slakte henne pga kronisk forfangenhet. Som en siste utvei ringte hun til meg og lurte på om det var noe jeg kunne gjøre for å redde henne. Jeg er egentlig ganske restriktiv til å "redde" alle mulige slags hester, men siden hun var så ung (knappe 6 år), var renraset med fulle papirer og egentlig hadde livet foran seg, klarte jeg ikke annet enn å si ja til at hun skulle komme hit. Og denne hesten var virkelig dårlig! Hun tålte ikke en gang å spise tørt høy selv om det var utvannet både 5 og 6 ganger. Og oddsene var ikke bra... Men etter en renselseskur på urter og halm, så snudde det plutselig og formen var stigende. Hun kom til oss i mai, og i slutten av august var hun så bra at jeg slapp henne på magert fjellbeite (!) uten at hun fikk tilbakefall. Hele vinteren stod hun på tørr rundball sammen med de andre, og påfølgende sommer gikk også helt fint. Men hele tiden visste jeg at hun før eller siden kom til å bli dårlig igjen. Jeg var tvunget til å ta et valg, og jeg avlivet henne derfor høsten 2010 mens hun ennå var frisk.


Takk for alt du lærte meg, Ehra. Hvil i fred.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar